W ostatnim wydaniu kwartalnika HR na szpilkach ukazał się artykuł dotyczący zaświadczeń A1 opracowany przez radcę prawnego Katarzynę Węglarz. Jakie informacje znajdziemy w opracowaniu?
O delegowaniu
W artykule zostało w uproszczeniu wyjaśnione czym jest delegowanie pracowników. Jest to proces polegający na czasowym wysłaniem pracowników na terytorium innego państwa członkowskiego w ramach transgranicznego świadczenia usług. Delegowanie pracowników nie opiera się więc na swobodzie przepływu osób, lecz na swobodzie świadczenia usług wewnątrz Unii Europejskiej.
Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego
W opracowaniu znajdziemy również analizę uregulowań koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. Jest to istotne, ponieważ swobodne przemieszczanie się pracownika na terytorium UE związane jest z koniecznością ustalenia tego, w jakim kraju będzie on podlegał ubezpieczeniom społecznym. Kwestia ustalenia tego, któremu ustawodawstwu podlegać będzie pracownik jest unormowana w przepisach unijnych, a konkretniej w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady.
Zaświadczenie A1
Z artykułu dowiemy się również czym jest zaświadczenie A1 i na podstawie jakich przepisów jest wydawane. W uproszczeniu formularz A1, jest dokumentem potwierdzającym to, w jakim kraju osoba podlega systemowi zabezpieczenia społecznego. W przypadku Polski tą właściwą instytucją jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zaświadczenie A1 jest w Polsce poświadczane osobom, które podlegają polskiemu ustawodawstwu w zakresie ubezpieczenia społecznego na mocy przepisów rozporządzenia nr 883/2004.
Więcej informacji można znaleść w artykule dostępnym w magazynie HR na szpilkach. Magazyn można pobrać tutaj.
Jeśli jesteś pracodawcą i delegujesz pracowników za granicę, to mogą zainteresować Cię jeszcze następujące artykuły:
- Jak założyć agencję zatrudnienia?
- Delegowanie pracowników z krajów trzecich.
- Warunki zatrudnienia – nowe obowiązki informacyjne dla pracodawców.
- Oddelegowanie pracownika a podróż służbowa.
- Uchylenie zaświadczenia A1 przez ZUS.